Η χρησιμότητα του «drafting» σε αγώνες open water
Πόσο χρήσιμο είναι το “drafting” κατά την διάρκεια ενός αγώνα ανοιχτής θάλασσας?
Κάθε κολυμβητής έχει διαπιστώσει εμπειρικά πως το να κολυμπάς πίσω από κάποιον συναθλητή σου κατά την διάρκεια της προπόνησης ή ακόμα και σε κάποιον αγώνα ανοιχτής θάλασσας, απαιτεί μικρότερη προσπάθεια από το να κολυμπάς μόνος. Το γεγονός αυτό οφείλεται στην επίδραση του λεγόμενου “drafting” και ο σκοπός της τεχνικής αυτής είναι να ελαχιστοποιεί την οπισθέλκουσα δύναμη.
Πίσω από κάποιον πρωτοπόρο κολυμβητή δημιουργείται μία περιοχή ολίσθησης από κινούμενο νερό με ταχύτητα παρόμοια με του κολυμβητή αυτού. Το μέγεθός της εξαρτάται από το σχήμα του σώματος που την δημιουργεί, και καθώς ο άνθρωπος δεν έχει τέλειο υδροδυναμικό σχήμα, η περιοχή ολίσθησης αυτή είναι αρκετά μεγάλη. Η ροή του νερού που δημιουργείται από το σώμα ενός κολυμβητή είναι κυματώδης, πράγμα που σημαίνει πως η πίεση μέσα στην περιοχή ολίσθησης είναι χαμηλότερη απ’ ότι είναι έξω από αυτήν, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα αντιληπτό “τράβηγμα”.
Το drafting λοιπόν, είναι η διαδικασία του να κολυμπάει κάποιος στην περιοχή ολίσθησης ενός προπορευόμενου κολυμβητή. Καθώς βρίσκεται σε μία περιοχή χαμηλότερης πίεσης, απαιτείται λιγότερη ενέργεια και δύναμη για προωθηθεί.
Κάτι όμως που δεν είναι και τόσο γνωστό, είναι πως το Drafting μπορεί να οφελήσει και τον προπορευόμενο κολυμβητή! Πως όμως συμβαίνει αυτο;
Η αντίσταση της πίεσης εξαρτάται από την διαφορά που υπάρχει μεταξύ της πίεσης που δημιουργείται στα μπροστινά και στα πίσω άκρα ενός κολυμβητή. Μπροστά η πίεση είναι μεγαλύτερη και πίσω μικρότερη. Όσο μεγαλύτερη είναι αυτή η διαφορά (πχ από λάθος θέση στο νερό), τόσο μεγαλώνει και η αντίσταση. Όσο μικρότερη είναι αυτή η διαφορά (σωστή θέση στο νερό), τόσο μικραίνει και η αντίσταση της πίεσης. Όταν λοιπόν κάποιος κολυμβητής χρησιμοποιεί την τεχνική του drafting και δημιουργεί επιπλέον πίεση στο πίσω μέρος του προπορευόμενου κολυμβητή, η επίδραση της περιοχής με την χαμηλότερη πίεση μείώνεται για τον προπορευόμενο και η διαφορά πίεσης μικραίνει. Έτσι, η αντίσταση της πίεσης μείωνεται γι’ αυτόν.
Αντίσταση πίεσης = πίεση μπροστά – πίεση πίσω
Επιρεάζει το drafting την χεριά του κολυμβητή?
Έρευνες που αφορούσαν το drafting, έδειξαν πως η ταχύτητα, το μήκος και η αποτελεσματικότητα της χεριάς αυξάνονται κατά το drafting. Άυξηση 3,5% για την ταχύτητα, 4,7% για το μήκος και 7,15% για την αποτελεσματικότητα της χεριάς(ταχύτητα x μήκος χεριάς)! Επιπλέον, ο ρυθμός μπορεί να διατηρηθεί ευκολότερα λόγω της μικρότερης ενέργειας που απαιτείται να καταβληθεί. Παρατηρήθηκε όμως πως η συχνότητα της χεριάς δεν μεταβάλεται σημαντικά κατά το drafting. (“swimming science”, John Mullen)
Ποιά είναι η βέλτιστη απόσταση που πρέπει να διατηρείται για την μεγιστοποίηση της επίδρασης του drafting;
Ο συντελεστής αντίστασης για τον ακόλουθο κολυμβητή αυξάνεται με την απόσταση. Κολυμπώντας 0,5m πίσω από κάποιον, ο ακόλουθος έχει συντελεστή αντίστασης 56% από αυτόν του προπορευόμενου. Αυξάνοντας την απόσταση στα 6m ο συντελεστής αντίστασης αυξάνεται στο 84% από αυτόν του προπορευόμενου. Σημαντικό επίσης είναι να αναφερθεί πώς το να κολυμπάει κάποιος “στα πόδια” του μπροστινού του (0m) δεν προσφέρει κάποιο μεγαλύτερο όφελος από το να κολυμπάει 0,5m πίσω. Αντίθετα, αυτό μπορεί να επιρεάσει την ορατότητά του αλλά και το κολύμπι του στην προσπάθειά του να αποφυγει να χτυπήσει τον μπροστινό του. (“swimming science”, John Mullen)
Συμπερασματικά, για να εκμεταλευτεί ένας κολυμβητής το drafting στο μέγιστο βαθμό θα πρέπει να βρίσκεται μισό μέτρο πίσω από τον προπορευόμενό του. Και σύμφωνα με τα παραπάνω, για να βρίσκονται όλοι οι κολυμβητές ύπο όμοιες υδροδυναμικές συνθήκες θα πρέπει να διατηρούν μία απόσταση τουλάχιστον της τάξης των 7 μέτρων.
Δίπλα-δίπλα
Έναι επίπλέον δυνατόν να μειωθεί ο συντελεστής αντίστασης κολυμπώντας δίπλα ο ένας στον άλλον. Σε αυτήν την περίπτωση όμως η μείωση είναι μόνο το 1/3 από την μείωση του συντελεστή αντίστασης που έχουμε όταν κολυμπάμε πίσω από κάποιον άλλον. Στο side drafting, η βέλτιστη απόσταση είναι το 1m στο πλάι και πίσω ώστε το κεφάλι του ακόλουθου να βρίσκεται στο ύψος των γοφών του προπορευόμενου.
Πολύ χρήσιμο άρθρο! Ευχαριστούμε!